دیوار سبز خزه ای ( به انگلیسی green moss wall) یکی از زیباترین و متفاوت ترین مدل های دیوار سبز است که تا امروز دیده ایم. همانطور که از اسم آن پیداست این مدل دیوار سبز پوشیده از خزه است.

 

به طور کلی ماس‌وال یا دیوار خزه‌ای نوعی چینش با متریال طبیعی است که روی دیوار قرار می‌گیرد و با خزه‌های حفظ شده یا زنده یا ترکیبی از هر دو تزئین می‌شود. اگر در اتاقی از خانه‌ی خود یک دیوار خالی دارید، ساختن دیوار خزه‌ای یک تجربه‌ی آسان و مفید است که منجر به ایجاد یک پس زمینه‌ی زیبا می‌گردد که تا سالیان سال دوام دارد.

 

چرا دیوار سبز خزه ای؟

تحقیقات اساسی نشان می دهد که مناظر طبیعی یکی از آن دسته اماکنی است که به طور مستقیم می تواند بر سلامتی جسم و روح انسان تاثیر بگذارد. که البته زندگی شهرنشینی و به خصوص آپارتمان نشینی شکاف بزرگی بین ما و طبیعت ایجاد کرده و تاثیر منفی آن را هم در جسم و هم در روح و روان خود شاهد هستیم.

 

برای درک بهتر این مسئله کافیست نگاهی به شکل و شیوه زندگی افراد در شهر، مناطق صنعتی و بایر بیاندازیم و فقدان طبیعت را در جسم و روح افراد ساکن در این نواحی با افراد ساکن در روستاهای سرسبز مقایسه کنیم.

 

خزه را در طبیعت بسیار دیده ایم و حالا این خزه و گیاهان را با استفاده از روش هایی تثبیت می کنند  تا سال ها بدون نیاز به نور، آبیاری، خاک ، هرس و … زنده بمانند. با این شرایط ذکر شده شرایط نگهداری و حفط دیوار خزه ای آسان و در حد صفر است.

 

در نگاه اول شاید به نظر برسند که این خزه ها شبیه دیوار سبز مصنوعی هستند و تفاوتی ندارند. در صورتی که اصلا این چنین نیست و این خزه ها کاملا بصورت طبیعی هستند ولی با فرآیندی به صورت تثبیت شده درآمده اند و برای ادامه حیات نیاز به آب و نور و … ندارند.

 

تاثیر فضای سبز در جسم و روح

همه می دانیم که گیاهان منبع بسیار خوبی برای تولید اکسیژن می باشند.  گیاهان اکسیژن کافی در هوا تولید کرده و باعث میشوند ریه هایتان هوای تازه تنفس کند. همین بهبود در تنفس بر عملکرد قلب و مغز شما نیز تاثیر می گذارد. گردش خونتان بهبود یافته و هر روز صبح پس از بیدار شدن از خواب احساس نشاط و سرزندگی کامل خواهید داشت. در واقع این خاصیت فضای سبز و طبیعت است که به روحتان آرامش می بخشد و غم و غصه و کسالت کمتر به سراغتان می آیند.

 

با این حساب نمی توان نقش مهم طبیعت را در بهبود زندگی نادیده گرفت. اما همه شرایط زندگی در روستا های سرسبز و نگهداری از گیاهان را در اطراف محل زندگی خود ندارند.

 

علم امروز با روشهایی به ما آموزش می دهد تا بخش هایی از طبیعت را به خانه ،محیط کار ،باشگاه ،رستوران و به طور کلی هر محیطی که با آن در ارتباط هستیم بیاوریم و از نتایج آن بهره مند شویم.

 

در زیر میخواهیم درباره یکی از این راهکارهای استفاده از طبیعت، یعنی دیوار سبز و دیوار خزه ای صحبت کنیم. مزایا و معایب هر کدام را برایتان توضیح دهیم.

 

مزیت های ساخت دیوار سبز با خزه 

یکی از اصلی ترین سوالات، مزیت های  دیوار سبز خزه ای نسب به انواع دیوار سبز معمولی است. دیوار سبز خزه ای اگرچه اکسیژن و فیتونسید تولید نمی کند، با این وجود به دلیل جذب گرد و غبار و آلودگی در تصفیه هوای محیط موثر است و علاوه بر آن نیاز های نگهداری در ماس وال نزدیک به صفر است. سایر فواید ساخت دیوار سبز خزه ای عبارت است از: 

تصفیه هوا، جذب گرد و غبار و ذرات معلق

 افزایش رطوبت هوا

عایق حرارتی ساختمان (جلوگیری از خروج گرما و سرمای محیط داخلی)

عایق صوتی 

اثر روانی مثبت بر کاربران با افزایش سطح سبز

نیاز حداقلی به نگهداری و هرس

هماهنگ با شرایط آب و هوایی فضای داخل

طول عمر مناسب 

نصب و تعویض سریع و آسان 

قابلیت استفاده از پنل های پیش ساخته

تنوع بالای رنگ

عدم محدودیت در طراحی

قابلیت نصب در سطوح مدور، شکسته و زاویه دار

عدم نیاز به ایزولاسیون و زیر سازی دیوار پایه

عدم نیاز به آبیاری بستر کشت

عدم نیاز به نور آفتاب

عدم نیاز به کود دهی و دفع آفات

 

معایب دیوار سبز خزه ای

با وجود مزیت های بالای دیوار سبز خزه ای، این نوع دیوار سبز دارای معایبی نیز هست. مهمترین آنها توانایی کم دیوار سبز ماس وال در تولید اکسیژن و بالا بردن کیفیت زیست محیطی است. 

عدم تولید اکسیژن، فیتونسید و عملکرد کم تصفیه کنندگی هوا

حساسیت به نور مستقیم آفتاب

حساسیت به هوای خشک

حساسیت به رطوبت بالای 60 درصد و آبپاشی مستقیم

عدم بالا بردن کیفیت اکولوژیکی و ایجاد زیستگاه

هزینه نسبتا بالا به نسبت دیوار سبز گیاهی

عدم امکان نصب در فضای خارجی و هوای آزاد

 

مراحل ساخت دیوار سبز با خزه

دیوار سبز ماس وال به دو صورت مواد گیاهی پایه و پنل های گیاهی طراحی شده در بازار موجود هستند. مهمترین تفاوت بین این دو روش در مراحل آماده سازی و نحوه  ی نصب آنهاست. انتخاب هر یک از این دو روش با توجه به اندازه و نوع طراحی، خزه یا گل سنگ انتخاب شده و بودجه مورد نظر صورت می گیرد.

ساخت دیوار سبز با خرید مواد گیاهی پایه 

در این روش با توجه به طرح مورد نظر مواد اولیه برای ساخت ماس وال خریداری می شود. این مواد اولیه می تواند از گروه گل سنگ های تثبیت شده در رنگ های مختلف باشد و یا انواع خزه های طبیعی تثبیت شده که معمولا در ترکیب با گیاهان تثبیت شده به کار می برند.

در مرحله بعد برای ساخت پنل باید از متریالی به عنوان پایه استفاده کرد این بستر برای چسباندن خزه ها استفاده می شود. با توجه به نوع طرح بستر می تواند به صورت پنل های چوبی، پی وی سی، آلومینیوم یا مواد مشابه باشد و یا از انواع الیاف نمدی بافته شده استفاده کرد. بستر های نمدی به دلیل انعطاف پذیری در سطوح مدور و کنج ها به راحتی نصب می شوند.

 

پس از انتخاب بستر، مواد گیاهی بر اساس الگوی چیدمان و با استفاده از چسب گیاهی مخصوص به سطح پایه متصل می گردند و پنل ساخته شده بعد از تکمیل به شکل مستقیم بر روی دیوار نصب می شود.

در بسیاری موارد پس از تکمیل کار، با قیچی سطح خزه یا گل سنگ کمی هرس می شود تا نمای مرتب و مناسبی پیدا کند و بخش هایی از دیوار سبز که به مرور زمان دچار آسیب شده اند با همین روش به وسیله مواد گیاهی و چسب مخصوص قابل ترمیم هستند.

 

ساخت دیوار سبز با استفاده از پنل آماده

استفاده از پنل های آماده روشی بسیار آسان و کاربردی برای ساخت دیوار خزه ای است. به این ترتیب متراژ و طرح مورد نظر به کارخانه تولید کننده ارائه می شود و براساس این اطلاعات دیوار سبز به شکل پنل های آماده ای در ابعاد قابل جا به جایی و قابل نصب تولید می گردد.

 نصب دیوار سبز خزه ای آماده در صورتی که کوچک باشد مانند انواع تابلو به صورت دیوار کوب انجام می شود اما در دیوارهای بزرگ و طرح های پیچیده زیرسازی مناسب برای این کار مورد نیاز است. به این ترتیب سازه پایه به صورت فلزی از استیل ضد زنگ بر روی دیوار ساخته شده و پنل ها براساس ترتیب و چیدمان به آن متصل می شود تا سطحی یکپارچه ایجاد کنند.

 

استفاده از پنل های آماده در کار های تجاری، سطوح وسیع و طرح های پیچیده مناسب تر از پنل های دست ساز است.

زیرا علاوه بر دقت تولید و استفاده از مواد تخصصی، هزینه آنها در متراژ بالا بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

 

طراحی داخلی با استفاده از ماس وال

انواع دیوار خزه ای معمولا به سه روش در طراحی داخلی استفاده می شوند. در روش اول دیوار سبز خزه ای به صورت تابلو ی یک تکه و یا پنل های تابلو مانند چند تکه تهیه می شوند و به شکل مستقیم بر روی دیوار نصب می گردند. از مشخصات ایمن نوع طراحی متراژ کوچک و قابلیت جا به جایی آنها در فضا است که با توجه به تغییر دکوراسیون می توانند دوباره جانمایی شوند.

 

روش دوم از طراحی  با ماس وال ایجاد نمای ثابت در دیوارها است. به این ترتیب که دیوار سبز بر اساس طراحی، به صورت یکپارچه و یا در ترکیب با متریال های دیگر نمای دیوار را تشکیل می دهد. این شکل از طراحی بین معماران و طراحان داخلی طرفداران زیادی دارد و به عنوان نوعی از نمای دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. در فضاهاییی که امکان نصب دیوار سبز عادی وجود ندارد(به طور مثال نور کمی دارد و یا امکان نصب سیستم آبیاری و عملیات نگهداری نیست)؛ ساخت دیوار سبز با خزه راه حلی مناسب برای افزایش سطح سبز داخلی است.

 

روش سوم از طراحی، بیشتر به روش های خلاقانه کاربرد دیوار سبز مربوط می شود. این نوع طراحی که بیش از هر چیزی با هدف زیبایی شناسی انجام می شود؛ ساخت انواع لوگو و آرم با دیوار سبز خزه ای است. ماس وال دارای بافتی ظریف و بهم پیوسته است. گیاهان در آن کوچک بوده و در صورت قطع شدن در یک بخش، سایر بخش ها آسیب نمی بینند. علاوه بر آن انعطاف پذیری زیادی دارند و از آنجا که نیازی به نگهداری ندارند سیستم آبیاری و نور مستقیم از دیوار سبز حذف می شود. به این ترتیب استفاده از ماس وال بهترین روش برای ساخت انواع لوگو ، آرم و طرح های خاص سبز محسوب می شود.

 

مهمترین مزایای دیوار خزه ای چیست؟

جالب است بدانید دیوار خزه ای در عین حال که طبیعی هستند نیاز به هیچ گونه مراقبت و نگهداری و یا سرویس (آب، خاک، نور، کوددهی، هرس و …) ندارد.

دیوار خزه ای یک عایق صوتی بسیار خوبی است که تا 40 درصد میتواند جلوی صوت را بگیرد.

دیوار خزه ای یک تصفیه کننده قوی هوا نیز محسوب می شود و می تواند در محیطی که استفاده می شود هوای مطبوع و دلپذیری را فراهم آورد.

 جذب آلودگی هوا و ذرات معلق در هوا نیز از ویژگی های مثبت دیوار سبز است.

معماری سبز و دکور سبز از ارمغان های دیوار خزه ای است. همانطور که می دانیم این مدل دیوار سبز بسیار منعطف است و این امکان را به معماران می دهید با دستی باز و فراغ بال به ایده پردازی و طراحی دکوراسیون داخلی  و خارجی با استفاده از دیوار خزه ای بپردازند. همچنین برای طراحی لوگوهای سبز و طبیعی نیز بسیار کاربرد دارند.

مهمترین معایب دیوار خزه ای چیست؟

با توجه به ماهیت خزه ها که گیاهانی هستند و به صورت تثبیت شده درآمده اند ، به رطوبت نسبی 40-50% (رطوبت نسبی مناسب برای انسان) نیاز دارند.

برای پایداری و افزایش طول عمر این خزه ها باید از تابش مستقیم خورشید دور بمانند.

 

متاسفانه مراقبت و نگهداری از آنها در اندازه های بزرگ همانند نگهداری از یک باغ بسیار زمانبر و شامل هزینه های سنگین می باشد. چرا که نگهداری از گیاهان نیازمند کوددهی، هرس، نور مناسب و ….  است. علاوه بر این هنگام سفر های طولانی داشتن یک سیستم آبیاری منظم ( بصورت دستی) غیر ممکن است. 

 

تنها با یکبار خشکی طولانی مدت گیاهان، شاهد از بین رفتن آنها خواهیم بود. با کمی سهل انگاری یا مراقبت های نامناسب ممکن است برای همیشه گیاهان خود را از دست بدهید.

 

ویژگی های دیوار خزه ای

دیوار خزه ای دارای ویژگی های منحصر به فردی است. مهم ترین آنها این است که به هیچ گونه مراقبت و نگهداری و یا سرویس (آب، خاک، نور، کود دهی، هرس و …) نیازی ندارد. از دیگر ویژگی های دیوارهای خزه ای عایق صوتی بودن آنها تا 35% می باشد. همچنین باعث تصفیه هوا و کاهش آلودگی و ذرات معلق در هوا می شود که می تواند فضای مطبوع تری را برای شما ایجاد کند. انعطاف پذیری دیوارهای خزه ای  به شما این امکان را می دهد که هر گونه طرحی را ( لوگو یا تصویر) در هر اندازه ای ( از چند سانتیمتر تا چند ده متر) به راحتی پیاده سازی و اجرا کنید. این امر پنجره ی جدیدی در دنیای طراحی فضای سبز داخلی باز کرده است و به طراحان و معماران خلاق این امکان را داده تا با انعطاف هرچه بیشتر طرح و ایده های خود را پیاده سازی و اجرا کنند.

 

انواع خزه برای طراحی دیوار سبز خزه ای؟

قبل از سفارش دیوار خزه ای بهتر است انواع خزه ها را بشناسیم و بدانیم کدام مدل خزه برای زیبایی دکوراسیون ما بهتر و نیاز است.

 

خزه Ball moss  (توپی)

خزه های flat moss (تخت)

خزه شیت

خزه سایپرس

 

دیوارهای خزه ای چطور نصب می شوند؟

>شما برای نصب ماس وال به هیچ گونه زیرسازی نیاز نخواهید داشت. می توانید این محصولات را با چسب های حرارتی ( چسب تفنگی) و چسب های خمیری پارکت به راحتی بر روی هر سطحی از جمله فلزات، شیشه، پلاستیک، بتن، گچ دیوار، چوب و … نصب کنید. شما همچنین می توانید دیوار های خزه ای را به صورت کاملا برعکس (روی سقف) و همچنین به صورت لوستر اجرا کنید. شما میتوانید این محصولات را در یک قاب به صورت تابلو روی دیوار قرار دهید.

 

 سرعت اجرای دیوارهای خزه ای تثبیت شده بسیار بالاست. به حدی که شما می توانید در یک روز بیش از 10 متر مربع را اجرا کنید.

 

نصب دیوار سبز خزه ای چگونه است؟

شاید تصوری که از مراحل پیچیده نصب پنل ها و گیاهان دیوار سبز و آبیاری هوشمند در ذهن ما باشد باعث شود فکر کنیم نصب دیوار خزه ای هم سخت باشد ولی کاملا برعکس است. برای نصب دیوار خزه ای نه نیاز به پنل دارید نه آبیاری هوشمند! باید یک چسب می تواند دیوار خزه ای را بر روی هر سطح مسطح و غیر مسطحی بچسبانید. حتی می این این خزه ها را در سقف نیز بچسبانید. به همین سادگی!

 

مراقبت های دیوار خزه ای

ماس وال از خزه و گیاهان 100% طبیعی تولید می شود. این گیاهان پس از برداشت از منابع پایدار طی فرآیندی خاص تثبیت و سپس آماده نصب بر روی انواع سطوح می شوند. محصولات تثبیت شده به دلیل ساختار مولکولی ویژه  به رطوبت نسبی 40-50% (رطوبت نسبی مناسب برای انسان) نیاز دارند. همچنین باید از تابش مستقیم خورشید دور بمانند. این دو تنها معایب دیوارهای خزه ای به شمار می روند. گرچه این موارد بسادگی قابل کنترل می باشند.

 

رنگ دیوارهای خزه ای

از آنجایی که اکثر گیاهان در طبیعت به رنگ های مختلف سبز دیده می شوند، اکثر محصولات تثبیت شده نیز در همین رنگ ها به بازار عرضه می شوند. این رنگ ها شامل سبز تیره، سبز جنگلی، سبز لیمویی و … می باشد. البته این محصولات به صورت سفارشی در انواع رنگ های دیگر نیز قابل تولید می باشند. 

 

پیشنهاد ما برای هرچه طبیعی تر بودن دیوار سبز شما استفاده از پالت های رنگ سبز می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *