روف گاردن

Roof Garden

این روزها طراحی روف گاردن یا بام سبز طرفداران زیادی پیدا کرده است. چرا که با طراحی و اجرای بام سبز میتوان به زیبایی ساختمان افزوده و در عین حال به بهبود کیفیت هوا و محیط زیست کمک کرد. البته طراحی روف گاردن یک امر کاملا تخصصی است و تنها باید توسط افراد متخصص با توجه به استانداردهای خاصی انجام شود. در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن ساختمان و طراحی نامناسب روف گاردن زیاد است.

طراحی روف گاردن کوچک

طراحی روف گاردن در هر وسعت و اندازه‌ای قابل انجام است. برای همین میتوان یک روف گاردن کوچک در بالای پشت بام یا تراس ساختمان طراحی و اجرا کرده و از فضای سبز آن نهایت استفاده را کرد. در طراحی روف گاردن کوچک میتوان از همان تکنیک‌های موثر برای روف گاردن‌های بزرگ استفاده کرده و تنها آنها را در مقیاس کوچکی اجرا کرد. در طراحی این نوع بام سبز استفاده از چمن مصنوعی و فلاورباکس بسیار مرسوم و رایج است.

طراحی روف گاردن مدرن

طراحی روف گاردن در ساختمان‌های مدرن، معمولا به سبک مدرن و مینیمال انجام می‌شود تا هارمونی خوبی در فضا ایجاد گردد. این نحوه از طراحی بسیار محبوب و پرطرفدار است و به خلاقیت و تبحر زیادی نیاز دارد. برای طراحی روف گاردن مدرن اغلب از گلدان‌های بزرگ و سبک استفاده می‌شود. توجه به نظم، تعادل، سادگی و تمیزی در طراحی این نوع بام سبز اهمیت زیادی دارد. با رعایت این موارد و ایجاد تعادل میان فضاهای پر و خالی میتوان یک روف گاردن مدرن با طراحی شیک و چشم‌نواز را طراحی و پیاده‌سازی کرد.

اصول طراحی روف گاردن

طراحی بام سبز باید بر اساس اصول و استانداردهای خاصی صورت بگیرد. شرکت‌های مجرب از این اصول به خوبی اطلاع دارند و طراحی روف گاردن را بر اساس استانداردها و اصول خاصی انجام می‌دهند. در این رابطه باید به وضعیت و توان سقف اشاره کرد. به این معنا که سقف باید توانایی تحمل وزن المان‌های طرح مورد نظر را داشته باشد. در صورتی که هم سقف نیاز به تعمیرات و اقدامات خاصی داشته باشد، پیش از هر کاری باید برای انجام آنها اقدام کرد. از دیگر اصول مهم طراحی و اجرای روف گاردن باید به نورپردازی اشاره کرد. نورپردازی روف گاردن باید به گونه‌ای باشد که در تمام ساعات شبانه روز بتوان از این محیط سرسبز و زیبا استفاده کرد. با یک سیستم نورپردازی شیک و با کیفیت میتوان این فضا را در هر ساعتی به خوبی روشن کرده و از آن نهایت استفاده را کرد.

طراحی روف گاردن کلاسیک

طراحی روف گاردن کلاسیک، نقطه مقابل طراحی بام سبز مدرن است. در این شیوه از طراحی بام سبز از المان‌های کلاسیک با جزئیات بالا استفاده می‌شود. اشکال هندسی منتظم در این روف گاردن به خوبی دیده می‌شوند. برای مثال اغلب آلاچیق‌های استفاده شده از نوع شش ضلعی یا هشت ضلعی هستند. نیمکت‌ها یا مبلمان هم معمولا دارای منبت‌کاری با طرح‌های خاص هستند تا نشانه‌های سبک کلاسیک را بتوان در آن به خوبی مشاهده کرد. اکسسوری‌های چوبی و حکاکی شده به رنگ‌های گرم همچون قهوه‌ای و کرم در این سبک زیاد به چشم می‌خورند.

طراحی روف گاردن ساده

طراحی روف گاردن ساده برای افرادی مناسب است که قصد دارند طراحی و اجرای بام سبز را با کمترین هزینه انجام دهند. همچنین افرادی که طرفدار سادگی هستند و دوست دارند یک محیط سرسبز ساده و در عین حال زیبا در ساختمان خود داشته باشند، روف گاردن ساده گزینه خوبی برایشان است. در طراحی بام سبز ساده، المان‌های اضافی حذف شده و معمولا از المان‌های پیش ساخته استفاده می‌شود. این کار باعث کاهش چشمگیر هزینه‌ها می‌شود. همچنین در این شیوه از طراحی روف گاردن، خبری از سیستم آبیاری، زهکشی و فیلتراسیون نبوده و تنها از فلاورباکس و گلدان جهت ایجاد فضای سبز در پشت بام یا تراس استفاده می‌شود.

طراحی روف گاردن با ارم تهران

برای طراحی روف گاردن در طرح مورد نظر خود میتوانید از تیم تخصصی ارم تهران کمک بگیرید. این مجموعه با برخورداری از نیروهای کارآزموده و متخصص، آماده اجرا و طراحی انواع روف گاردن می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه طراحی و هزینه طراحی روف گاردن با ما در تماس باشید.

هزینه طراحی روف گاردن

هزینه طراحی روف گاردن به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این خصوص باید به وسعت و متراژ پروژه، وضعیت ساختمان، محل اجرا، نحوه کف‌سازی، سیستم آبیاری، متریال مورد نیاز، نوع گیاهان، تجهیزات اضافی همچون نیمکت و آلاچیق و غیره اشاره کرد. برای همین جهت اطلاع از هزینه طراحی بام سبز بهتر است با شرکت ارم تهران تماس گرفته و با ارائه اطلاعات مورد نیاز از هزینه حدودی آن مطلع شوید.

مدت زمان طراحی روف گاردن

مدت زمان لازم برای طراحی روف گاردن به عوامل مختلفی بستگی دارد. مواردی همچون وسعت پشت بام یا تراس، نوع طراحی، وضعیت سازه، اخذ مجوزهای لازم و خرید گل و گیاهان بومی در مدت زمان طراحی بام سبز تاثیر دارد. با این حال با توجه به نیازهای پروژه و متراژ آن، طراحی بام سبز در حدود 2 الی 7 روز زمان می‌برد.